خلاصة:
این تحقیق با هدف ارائه استراتژی مناسب برای مدیریت فضای مجازی با رویکرد مشارکت سیاسی انجام شدهاست. روش تحقیق آمیخته و به شیوه اکتشافی (کیفی- کمی) بود که در بخش کیفی، از روش پدیدارشناسی و در بخش کمّی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعهآماری بخش کیفی شامل کلیه خبرگان علوم سیاسی و فضای مجازی تبریز و برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. حجم نمونه 64 نفر، ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بودهاست و در تحلیل اطلاعات کیفی از کُدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی بهصورت دستی استفاده شدهاست. جامعهآماری بخش کمّی شامل خبرگان و دست اندرکاران اجرایی و سیاسی و متخصصین فضای مجازی شهر تبریز در سال 1400 به تعداد 7000 بودند که براساس جدول مورگان 364 نفر با روش نمونهگیری هدفمند از بین آنها انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعاتِ شامل محققساخته 158 سوالی برای سنجش SWOT بودهاست. برای تجزیهوتحلیل دادههای کمّی از آمارهای توصیفی و استنباطی با نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که 51 نقطه قوت، 34 نقطه ضعف، 43 فرصت و 22 تهدید در حوزه فضای مجازی با رویکرد مشارکت سیاسی وجود دارد. براساس این نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات، چهار استراتژی شامل استراتژی محافظهکارانه، تهاجمی، تدافعی و رقابتی برای مدیریت فضای مجازی با رویکرد مشارکت سیاسی تعریف شده؛ نتایج تحلیل ماتریس SWOT نشان داد استراتژی تهاجمی و استراتژی رقابتی بهترین استراتژی برای مدیریت فضای مجازی با رویکرد مشارکت سیاسی میباشند.
This study aims to provide an appropriate strategy for cyberspace management with a political participation approach using the SWOT technique. The research method was mixed and exploratory (qualitative-quantitative) that in the qualitative part, the phenomenological method and in the quantitative part, the descriptive-survey method was used. The statistical population of the qualitative section includes all political science and cyberspace experts in Tabriz and purposeful sampling method was used to select the sample. The sample size of 64 people was a semi-structured interview data collection tool and in the analysis of qualitative information, open coding, axial coding and selective coding were used manually. The statistical population of the quantitative section included 7000 experts and executive and political actors and cyberspace specialists of Tabriz in 1400, based on Morgan's table, 364 people were selected by purposive sampling method. Quantitative data collection tools included researcher-made questionnaires of 158 to assess SWOT. Descriptive and inferential statistics with SPSS software were used to analyze quantitative data. The results showed that there are 51 strengths, 34 weaknesses, 43 opportunities and 22 threats in the field of cyberspace with a political participation approach. Based on these strengths, weaknesses, opportunities and threats, four strategies including conservative, offensive, defensive and competitive strategies for managing cyberspace with a political participation approach are defined; The results of swot matrix analysis showed that aggressive strategy and competitive strategy are the best strategies for managing cyberspace with a political participation approach.