خلاصة:
در این پژوهش به بررسی میزان مصرف رسانهای دانشجویان سوری و رابطه آن با نگرش آنها نسبت به جبهه مقاومت مبادرت شده است. بنیان نظری تحقیق بر نظریههای استفاده و رضامندی و اقناع استوار شده است. جامعه آماری، شامل دانشجویان دانشگاه دمشق است که 383 نفر از آنان به روش سهمیهای به عنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند. گردآوری دادهها با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه صورت گرفته و تجزیه و تحلیل آن نیز به وسیله نرمافزار spss انجام شد. روایی پرسشنامه به روش اعتبار صوری و طی دو مرحله (در ایران و سوریه) صورت گرفته و سنجش پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ انجام شد و با توجه به آنکه ضریب مذکور از 7/0 بیشتر بود، پایایی ابزار تحقیق نیز مورد تایید قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد، شبکههای اجتماعی مجازی از بیشترین میزان استفاده برخوردار بوده و پس از آن به ترتیب استفاده از رسانههای داخلی و خارجی قرار دارد. درباره نگرش به جبهه مقاومت نیز میتوان گفت که 5/0% دارای نگرش بسیار منفی، 1/8% دارای نگرش منفی، 6/61% دارای نگرش متوسط و 8/29% از نگرش مثبت برخوردارند. نتایج آزمون فرضیهها نشان میدهد که بین میزان استفاده از رسانههای داخلی و نگرش به جبهه مقاومت همبستگی مستقیم وجود دارد، اما این همبستگی در مورد شبکههای اجتماعی و رسانههای خارجی ملاحظه نمیشود.
This has set the scene for both AOR supporting and AOR opposing media to step in the crisis. In this research, we investigated media consumption by Syrian students and its association with their attitudes toward the AOR. The statistical population was composed of all students at the Damascus University, out which a total of 383 individuals were selected through quota sampling to form the statistical sample of this study. Required data was collected through field surveys by means of a questionnaire, with the results analyzed by SPSS software. Face validity of the questionnaire was confirmed in two steps (performed in Iran and Syria), and its reliability was indicated by a Cronbach’s alpha exceeding 0.7. The research findings showed that the studied statistical population consume media at low levels. Focusing on their attitude toward the AOR, it was figured out that 0.5, 8.1, 61.6, and 29.8% of the subjects had highly negative, negative, moderate, and positive attitudes toward the AOR, respectively. Testing the research hypotheses, it was found that, despite the direct correlation of the consumption of domestic media to the attitude toward the AOR, no such significant correlation exists when it comes to social networks and foreign media. To sum up, the results showed that the attitude toward AOR is directly associated with the media consumption.