خلاصة:
ویژگیها و تواناییهای شخصی و تامل کردن دربارة آنها که تحت عنوان تایید-خود یاد میشود، میتواند زمینهساز افزایش عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و فیزیولوژیکی، پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان شود. لذا فقدان ابزار مناسب برای اندازهگیری آن در دانشآموزان، سبب شد در این پژوهش ویژگیهای روانسنجی سنجش تایید-خود خودکار هریس و همکاران (2019) در دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می-باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه نهم مدارس متوسطه شهرستان ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 بود که تعداد 330 نفر بهعنوان نمونه و با روش تصادفی خوشهای یک مرحلهای انتخاب شدند. همبستگی بهدست آمده برای روایی همگرا این ابزار با خردهمقیاس انگیزش درونی هارتر (1980) مثبت و معنیدار (05/0> p) و برای روایی واگرا با پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (21-DASS) لاویبوند و لاویبوند (1995) و خردهمقیاس انگیزش بیرونی هارتر (1980) منفی و معنیدار (05/0>p) بهدست آمد. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که الگوی سه عاملی تواناییها، ارزشها و روابط اجتماعی این سنجش بهترین برازش را با بار عاملی مناسب (حداقل 70/0) بود. بهعلاوه، نتایج مطالعه نشاندهنده برازندگی نسبت مجذور کای به درجه آزادی 21/3، مطلوب شاخص نیکویی برازش 906/0، شاخص برازش تطبیقی 944/0 و ریشه میانگین مجذورات خطای تقریب 08/0 بود. ضرایب پایایی این ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل ابزار 93/0، و برای عوامل سه گانه به ترتیب 85/0، 82/0 و 87/0 بهدستآمد.
Personal characteristics and abilities and reflecting on them, which is referred to as self-affirmation, can be the basis for increasing self-esteem, psychological and physiological well-being, academic progress and academic motivation of students. Therefore, the lack of a suitable tool to measure it in students, caused Harris et al. (2019) automatic self-verification measurement of translation and its psychometric characteristics to be investigated in this research. The current research is a descriptive research of the correlation type. The statistical population was all male students in the third grade of secondary schools in Ilam in the 2021-2022, of which 330 were selected by one-stage cluster random method. The obtained correlation was positive for convergent validity with the intrinsic motivation subscale of Harter (1980) (p<0.05) and negative for divergent validity with the depression, anxiety and stress questionnaire (DASS-21) of Lovibond and Lovibond (1995) (p<0.05). The obtained correlation was positive for convergent validity (p<0.05) and negative for divergent validity (p<0.05). In addition, the result of the study shows a desirable suitability of parameters. (RMSEA = 0.08, CFI = 0.944, GFI = 0.906, CMIN/DF= 3.21). The results of the factor analysis showed that the three factor model including abilities, values and social relations of this measure had the best fit with a suitable factor load (at least 0.70). The reliability of this measure was calculated using Cronbach's alpha method, whose coefficients were reported as 0.93 for the whole Measure, 0.85 for the first factor, 0.82 for the second factor and 0.87 for the third factor.