خلاصة:
هدف: در زمینه بهرهگیری از آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE) برای ارزیابی دستیاران روانپزشکی اطلاعات اندکی در دست است. بررسی نگرش آنها پیرامون این شکل از آزمون هدف بررسی حاضر بوده است.روش: چهل دستیار روانپزشکی از دانشگاههای سراسر کشور که بهصورت طبقهبندیشده نمونهگیری شده بودند، در سومین آزمون آزمایشی کشوری به شیوة OSCE شرکت کردند. پس از برگزاری آزمون، نظرسنجی بهصورت پرسشنامه و اظهارنظر آزاد انجام شد. دادهها بهکمک روشهای آمار توصیفی تحلیل گردیدند.یافتهها: 90% دستیاران بر این باور بودند که شبیهسازیها و سناریوها خیلی واقعی بهنظر میآمدند و 5/97% باور داشتند که سناریوها شامل همان مواردی میشوند که در وضعیتهای بالینی پیوسته با آنها سروکار دارند. بیشتردستیاران باور داشتند که این روش آزمون در جداکردن افراد با مهارت و بدون مهارت موفق است. 80% دستیاران بر این باور بودند که آزمون به روش OSCE نسبت به امتحان معمول دانشنامه شفاهی برتری دارد و 5/87% دستیاران علاقهمند بودند که امتحان OSCE بخشی از برنامه آموزشی در دوران دستیاری باشد.نتیجهگیری: OSCE میتواند جایگزین امتحان عملی یا شفاهی دانشنامة تخصصی شود.
ملخص الجهاز:
"با توجه به 1- Hubbard 2- Levitt3- Schumacher 4- Leichner 5- Sisler 6- Harper7- Canadian Task Force of Evaluation Committee8- Michel 9-Yudkowsky10- Barrows 11- Abrahamson12- Harden 13- Gleeson14- Objective Structured Clinical Examination 15- Robb 16- Rothman17- Stillman 18- Swanson19- Regan 20- Reznick21- Blackmore 22- Cohen23- Brazeau 24- Boydl25- Norman 26- Neufeld27- Walsh 28- Woodward29- Convey 30- Hodges31- Hanson 32- McNaughton33- Regehr 34- Sauer35- Santhouse 36- Blackwood37- Cogbill 38- O’Sullivan39- Clardy اینکه هر سال نزدیک به80 نفر در آزمون دانشنامه تخصصی کشوری شرکت میکردند، یکی از دغدغههای ممتحنین، برگزاری آزمونی بود که افزون بر "عینی" و"ساختاریافته" بودن، بتواند این شمار از داوطلبان را بهطور یکسان ارزیابی کند.
پس از برگزاری یک کارگاه سه روزه برای ممتحنین، یک روز پیش از برگزاری آزمون، نشستی با حضور استادان و دستیاران روانپزشکی تشکیل شد و دستیاران در مورد شیوه برگزاری امتحان کاملا توجیه شدند و به آنها اطمینان داده شد که نتایج فردی این آزمون و نظرسنجی پس از آن بهصورت محرمانه باقی خواهد ماند.
16 (40) 14 (35) 3 (5/7) 4 (10) 1 (5/2) یکی از دستیاران گفت که شرکت در OSCE تجربه خوبی است، اما با توجه به اینکه در زمینه شرکت در اینگونه امتحانات آموزش کافی ندیدهاند، بهتر است آزمون دانشنامه تخصصی سال جاری به شیوه مرسوم برگزار شود.
لازم است در رشته روانپزشکی تمهیداتی اندیشیده شود تا الگوی OSCE در عین اینکه از نظر عینیبودن و پایایی مناسب است، امکان ارزیابی تواناییهای دستیاران در سطوح بالاتر (مانند برقراری تفاهم و اتحاد درمانی) فراهم شده، برای امتحانات دانشنامه تخصصی هم معتبر باشد."