خلاصة:
تکنولوژی رفتاری راهی است برای آنکه ببینیم بین مردم و درون مردم چه می گذرد. با این روش می توان
روشن کرد که در لایه های زیرین ارتباطات جاری بین انسانها به واقع چه چیزی در حال رخ دادن است و
انتخاب های دیگری را نشان می دهد که کسانی که درگیر آن روابط می باشند بتوانند چنانچه بخواهند از
مقابل این عوامل، واکنش یا پاسخ نشان می دهد. هرگاه ارتباط برقرار شده بین محرک و پاسخ به لحاظ
اهمیت موضوع برای موجود تثبیت و پایدار شود.ء یادگیری صورت می گیرد. ما در این مقاله ابتدا سعی می
کنیم به بررسی رفتار و تغییر رفتار بپردازیم و سپس مدل های رفتار انسانی و تحلیل کاربردی رفتار انسان با
استفاده از تکنولوژی رفتار بپردازیم.
ملخص الجهاز:
ما در این مقاله ابتدا سعی می کنیم به بررسی رفتار و تغییر رفتار بپردازیم و سپس مدل های رفتار انسانی و تحلیل کاربردی رفتار انسان با استفاده از تکنولوژی رفتار بپردازیم.
تحلیل کاربردی رفتار بر پایه اصول شرطیسازی البته بیشتر کنشگر (و پاسخگر) و حول محور تقویت(که ثرندایک نیز به آن پرداخته بود) انجام میپذیرد و از آن برای سه دسته از اهداف یعنی افزایش رفتار دلخواه و مورد نظر، کاستن از رفتارهای ناهنجار و نامناسب و شکلدهی و ایجاد رفتارهای جدید استفاده میشود.
لازمه این کار بررسی و مشاهده زمینهیاب برای یافتن و توصیف رفتار های مطلوب و نامطلوب و سپس تحلیل و کنترل شرایط است.
اسکینر رفتارهای کلامی در چارچوب زبان را نیز به نوعی تحت تاثیر برنامه های تقویت توضیح داده که دسته بندی از این رفتارها بر اساس نوع کار انجام شدنی برای دریافت تقویت شامل: خواست (طرح درخواست، تقویت و یادگیری)، نامیدن (تقویت در پی انطباق با تایید دیگران)، رفتار پژواکی(پیشنیاز رفتارهای کلامی پیچیده و تقویت در پی تقلید) و رفتار خود سنجی (توصیف پاسخها، بیان روابط و تدارک چارچوب دستوری برای مکالمه) می باشد.
راهبردهایی برگرفته از قانونهای طلایی که در چارچوب این نظریه برای افزایش رفتارهای مطلوب گفته شده عبارتند از: انتخاب تقویتکننده مناسب، کاربرد باثبات و بجا(به موقع)، انتخاب کارآمدترین و بهترین برنامه، توجه به پیوند رفتار- تقویت، استفاده مفید از تقویت منفی و بکار بردن رهنمود و شکلدهی.
در هر یک از این مطالعات، ما بررسی کردیم که آیا استفاده از تکنولوژی تغییر رفتار عامل موثر بر ارزیابی فرد مورد نظر می باشد.