خلاصة:
هدف از پژوهش حاضرء بررسی میزان کاربست مولفه های نظریه رشدگرا توسط معلمان ابتدایی
شهرستان بابل است. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی و با جامعهای شامل کلیه معلمان دوره
ابتدایی شهرستان بابل اعم از زن و مرد» به تعداد ۱۱۰۰ نفر صورت گرفت. نمونهگیری به روش
خوشهای انجام شد و تعداد ۳۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری این پژوهش.
پرسشنامه محقق ساخته. شامل ۱۳ سوال. براساس طیف پنج درجهای لیکرت بوده است. روایی
پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا مشخص گردید و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۵
برآورد گردید. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که در دوره ابتدایی معلمان بیشتر به آدنبال آن
هستند که کودکان مفاهیم پایه را بیاموزند و زیاد بر پرورش استدلال و رشد شناختی و اخلاقی
دانشآموزان تاکید ندارند. نتایج بخش استنباطی این حیطه نشان داد که آماره دوجملهای در سطح
۵ معنیدار بوده است؛ بنابراین میتوان ادعا کرد که میزان استفاده معلمان ابتدایی از موّلفههای
نظریه رشدگرا بیش از سطح متوسط است. همچنین در مورد مقایسه میزان به کارگیری موّلفههای
نظریه رشدگراء آماره فریدمن در سطح 0/۰۵ معنیدار بوده» بنابراین بین میزان استفاده مولفههای
نظریه رشدگرا تفاوت وجود دارد.
ملخص الجهاز:
معلمان باید به نقش تعیین کننده تجربهها یا تعامل با محیط پیرامون در یادگیری دانشآموزان توجه کنند همچنین، معلمان، مربیان و مشاوران از هر روش، ابزار یا موقعیتی که برای سنجش و ارزشیابی دانشآموزان استفاده میکنند، باید اصول نظریه شناختی را با توجه به رشد سنی و شناختی کودک در نظر گیرند (صفوی، 1389: 32).
adapter Cheung Sternberg Gokturk دوگان تاس 1 (2011) در مقاله خود با عنوان «شناسایی وضعیت دانش و دیدگاهها در مورد رویکردهای برنامه درسی» بیان کرده است که رویکرد برنامه درسی کلگرا در سال 2005 برای برنامههای درسی آموزش ابتدایی به تصویب رسید، یکی از بازتابهای این رویکرد تعیین هشت رشته برنامه درسی دورهای و ارتباط بین نتایج دروس و رشتههای برنامه درسی دورهای است.
قطعاً نظریههای روانشناختی برنامه درسی، محدود به دیدگاه رشد گرایی مطرح شده توسط میلر نیست ولی در این پژوهش به عنوان چهارچوب راهنمای پژوهش، آن دسته از دیدگاههای برنامه درسی ارائه شده توسط او که جهتگیری رشدگرایی دارد، مورد توجه قرار گرفته است.
هدف محقق از انجام این پژوهش آن است که معلمان تا چه حد نظریه رشد گرایی برنامه درسی را در عملکرد خود به کار میگیرند و آیا نسبت به کاربرد این نظریهها ترجیح خاصی دارند یا خیر.
NewJersey: Merrill Prentice – Hall Inc. Application of the Components of Growth-Oriented Theories by Elementary School Teachers of Babol city Hadi Mosleh Amirdehi*1 and Ebrahim Yaghubizad Geravi2 1MA of Curriculum Planning, Babol, Mazandaran, Iran.
com Abstract This research aims on studying the application of the components of growth-oriented theory on elementary school teachers of Babol city.