خلاصة:
روانزخم بهعنوان پدیدة فردی و جمعی تلقی میشود. در عکسهای گرفته شده از وقایع تلخ برای کودکان، نوع روان زخم ایجاد شده نیاز به شناخت و واکاوی دارد تا از تاثیرات ماندگار آن جلوگیری نماید. ازاینرو هدف اصلی پژوهش، دستیابی به مضمون روان زخم در عکسهای آرتین سرایداران و باوان گلی از دیدگاه فروید بوده است و سوال مطرح این است که مفهوم روان زخم فردی و جمعی با نظریات روانکاوی فروید چگونه در این دو عکس قابل تشریح و دیده شدن است؟ در جهت پاسخ به این سوال و نیل به هدف پژوهش، روش تحقیق کیفی از نوع توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانهای در جهت تحلیل روانزخم فردی و جمعی در این عکسها استفاده شده است. سرانجام نتایج نشان داد که عکسهای آرتین سرایداران و باوان گلی، به نوعی بازنمایی فاجعه مبتنی بر احضار آن هستند و مبتنی بر رخدادهای تلخ برای این دو کودک و حس درد و رنجی که در عکسهای این دو کودک در حالات چهره و فرم بدنشان میتوان دید، روان زخم فردی بهخوبی هویدا است و دارای نشانه های روانکاوی؛ همچون رنج و درد، حس وحشت، اضطراب یا هر حس دردآلود روانی دیگر مرتبط با حادثه که عامل موثر و پابرجای آسیبزای روانی است را شامل میشود. با انتشار تصاویر و بیانیههای منتشر شده پیرامون این دو کودک، تاثیر روان زخم فردی، به روان زخم جمعی در ایران تبدیل شد و به نوعی عکسهای این دو کودک تلاقی میان بازنمایی رنج شخصی و رنج عمومی هستند که منجر به بدل شدن روان زخم فردی به جمعی گشتهاند. روان زخم جمعی برای مردم ایران با این دو عکس بهصورت فرهنگ جراحت نمود پیدا کرده است که همچنان حس رنج و درد روان زخم یک شاهد عینی را مقابل مخاطب قرار میدهد.
Trauma is considered as an individual and collective phenomenon. In the photos taken of bitter events for children, the type of trauma created needs to be recognized and analyzed in order to prevent its lasting effects. Therefore, the main goal of the research was to find the theme of wound psyche in the photos of Artin Saraidaran and Bhavan Goli from Freud's point of view, and the question is how the concept of individual and collective wound psyche can be explained and seen in these two photos with Freud's psychoanalytic theories. ? In order to answer this question and achieve the goal of the research, the qualitative research method of descriptive-analytical type and the method of collecting information in the form of library studies have been used to analyze individual and collective psychological wounds in these photos. Finally, the results showed that the photos of Artin Saraidaran and Bhavan Goli are a kind of representation of the disaster based on its summoning and based on the bitter events for these two children and the sense of pain and suffering that can be seen in the photos of these two children in their facial expressions and body shape. The wound psyche is a well-identified individual and has psychoanalytic symptoms such as suffering and pain, fear, anxiety, or any other psychologically painful feeling related to the incident, which is an effective and persistent cause of psychological trauma; is. With the publication of pictures and statements published about these two children, the impact of individual trauma became a collective trauma in Iran, and in a way, the photos of these two children are a cross between the representation of personal suffering and public suffering, which leads to the transformation of individual trauma into have become collective Collective trauma for the people of Iran has been manifested in the form of injury culture with these two photos, which continue to present the suffering and pain of the trauma of an eyewitness to the audience.