خلاصة:
در این پژوهش محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از لحاظ توجه به مولفه های سواد رسانه ای که شامل دانشی ،مهارتی و نگرشی است. جامعه آماری پژوهش، کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1399 - 1400 است در این تحقیق از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است . و با استفاده از فهرست وارسی 25 گویه ای ، و واحد محتوا در این پژوهش جمله است ، مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفته است و روایی و پایایی آن توسط دونفر از استادهای علوم تربیتی به تایید رسیده است . در کتاب علوم تجربی پایه ششم دوره ابتدایی 61 فراوانی است که بیشترین توجه مربوط به مولفه دانشی و کمترین توجه مربوط به مولفه نگرشی است . از بین یافته های این پژوهش می توان به پرسشگری نقادانه ، خودکارآمدی وخود مدیریتی اشاره کرد که در عصر حاضر و هنگام روبه روی با رسانه ها ومحتوای آنها اهمیت زیادی دارد.