خلاصة:
پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی روش تدریس ایفای نقش در یادگیری مطالعات اجتماعی بود. یکی از روش هایی که در فعالیت های یاد دادن و یاد گرفتن به کار می رودء روش ایفای نقش یا وانمود سازی است. این روش علاوه بر این که یادگیری کودکان و نوجوانان را عمیق و پر بار می کند. بسیار دلکش و ذوق آفرین نیز هست. روش وانمود سازی از زندگی واقعی انسان هاء به ویژه زندگی شعف انگییز کودکان و نوجوانان گرفته شده است. همه دوست دارند در قالب شخصیت های دیگر در آیند و به بازی نقش بپردازند. انسان ها در زندگی روز مره خود همواره از دهندء یا آرزو می کنند کاش می توانستند همچون آنان باشند. گاه آنان از روی تفریح یا طنز رفتار و کردار کسانی را تقلید می کنند که سبب خنده و شادمانی اطرافیان می شود. هدف اصلی پژوهش حاضرء تحلیل و بررسی شیوه های روش تدریس ایفای نقش می باشد. ابتدا به تعریفی از ایفای نقش و مراحل آن »سپس به ذکر معایب و مزایای این روش پرداخته شد.