خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه سبک رهبری تحول گرا با نوآوری معلمان در منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران پرداخته است. این پژوهش از نوع کاربردی و در روش شناسی» همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی معلمان منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران (حدودا ۲۵۰۰ نفر) میباشند. نمونه آماری تحقیق به کمک روش کوکران و به ترتیب زیر برابر با ۳۸۴ نفر برآورد شد. نمونه پژوهش به صورت نمونهگیری تصادفی ساده از معلمان منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. این پژوهش از طریق بررسی و مرور متون و منابع (مطالعات کتب. مقالههاء پایاننامهها و تحقیقات مرتبط با موضوع) انجام و به منظور گردآوری دادههای اولیه پژوهش از روش میدانی (پرسشنامهای) استفاده شده است. به منظور بررسی رابطه سبک رهبری تحول گرا با نوآوری معلمان در منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران از سه پرسشنامه مشخصات فردی- اجتماعیء رهبری تحول آفرین باس و آولیو و نوآوری آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. هم چنین برای انجام آزمونهای آماری از نرم افزار SPSS استفاده شده است. در نتیجهء در فرضیه اصلیء رهبری تحول گرا با نوآوری معلمان در منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد. در فرضیه فرعی اولء ترغیب ذهنی با نوآوری معلمان در منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد. در فرضیه فرعی دومء نفوذ آرمانی با نوآوری معلمان در منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد. در فرضیه فرعی سوم» انگیزش الهام بخش با نوآوری معلمان در منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد و در فرضیه فرعی چهارمء ملاحظه فردی با نوآوری معلمان در منطقه ۶ آموزش و پرورش شهر تهران رابطه دارد. بنابراین همه فرضیههای پژوهش تایید میشود.
Today, leadership style is a key word for the successful adaptation of organizations with innovation and creativity, and transformational leadership style can play this role well due to its prominent features. Therefore, this study examines the relationship between transformational leadership style and teachers' innovation in the 6th education district of Tehran. The current research is of the correlational type, which describes, correlates, analyzes the relationships and compares the variables under investigation in teachers in the 6th education district of Tehran. The statistical population of this research includes all the teachers in the 6th education district of Tehran (2500 people). The statistical sample of the research was estimated to be 384 people with the help of Cochran's method. In this research, in order to investigate the relationship between transformational leadership style and teachers' innovation in the 6th education district of Tehran, from three questionnaires of personal-social characteristics, transformational leadership of Bass and Olive and educational innovation were used. The findings showed that: the relationship between managers' transformational leadership and teachers' innovation in education district 6 of Tehran was positive and significant (significance level was less than 0.05). The positive correlation indicates that the more the transformational leadership of the principals, the more innovative the teachers. The effect of managers' transformational leadership on teachers' innovation in the 6th education district of Tehran was 0.040. Based on the results of regression analysis of sum of squares, F (1,382) = 15.932, P < 0.05, which in The alpha level smaller than 0.05 is significant, which shows that the changes of teachers' innovation based on transformational leadership are well explained and it shows the appropriateness of the presented regression model. According to the obtained t-statistics and the level of significance, it can be concluded that transformational leadership can positively and significantly predict innovation in teachers. The obtained regression equation is as follows: transformational leadership) 0.219+ 63.57= innovation of teachers