خلاصة:
توجه به اهمیت ریاضی در نظامهای آموزشی از طریق گنجاندن مباحث ریاضیات در برنامههای تحصیلی موجب تسریع در پرورش تواناییهای ذهنی و قدرت استدلال دانش آموزان و مواجه ه با تحولات علمی و پیشرفتهای فناوری در زندگی آینده میگردد. بدیهی است که آموزش مناسب و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی، مستلزم شناسایی مشکلاتی است تحمیل شده برای دانش آموزان در این درس وجود دارد. نظر بر این است که مشکلات تحمیل شده بر دانش آموزان در یادگیری ریاضی یا منشا درون فردی دارد یا منشا بیرون فردی. مشکلات برون ریاضی که منشا درون فردی دارند از ویژگیهای فردی دانش آموزان در برداشتهای ذهنی، یادگیری، انگیزشها و نگرشها سرچشمه میگیرند. در حالی که مشکلات برون فردی از عوامل فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، چگونگی تدریس و برخورد معلم و... اثر میپذیرد.