خلاصة:
مدارس و سایر محیط های آموزشی جوامع یادگیری پیچیده ای هستند که نقش ها و عملکردهای مختلفی را در بر میگیرند. برای اینکه مدارس محیط هایی امن و حمایت کننده باشند که دانش آموزان بتوانند در آن یاد بگیرند و پیشرفت کنند، باید رویه ها، ساختارها و انتظارات روشنی وجود داشته باشد. سیاست ها روشی رسمی برای مستندسازی رویه ها و ارزش های یک مدرسه هستند. در این راستا این تحقیق با هدف ارائه سیاست های مناسب در حیطه آموزش و پرورش به عنوان یک سیاست گذار در ایران بر اساس نیاز سنجی آموزشی به روش تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت است از مجموعه ای از مقالاتی که به نیاز سنجی (معلمان و دانش آموزان )در حوزه آموزش و پرورش پرداخته اند. چون تعداد مقالات به طور دقیق مشخص نیست ، تعداد ٩ مقاله به صورت هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است . بر اساس نیازهای شناسایی شده معلمان و دانش آموزان در تحقیقات پیشین ، سیاست های مناسب در حیطه آموزش و پرورش از دیدگاه محقق شامل : انتخاب بهترین معلم ، توجه به خلاقیت معلم ،ایجاد هماهنگی در تدریس ، به حداقل رساندن هزینه ها، شناسایی عوامل عدم تعهد نسبت به حرفه معلمان ، ارتقاء ادراک شغلی، برقراری تعادل بین دانش آموزان و معلمان ، ارتقاء مهارت های زندگی معلمان و مدیران ، ارتقاء دانش موضوعی معلمان ، افزایش تحقیقات تجربی، ارتقاءپیشینه تحصیلی دانشجو معلمان ، توجه بیشتر به مسائل اجتماعی، اصلاح نظام آموزشی، تامین مالی مدارس ، توجه روز افزون به فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش ، تدوین سیاست ها و خط مشیهای صحیح در حوزه آموزش ، افزایش مدت زمان آموزش ضمن خدمت معلمان و اصلاح روش های ارزیابی بود.