خلاصة:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف رابطه بین توانمندسازی معلمان از طریق آموزش های ضمن خدمت و اثرات آن بر کیفیت آموزشی آنان بود. روش کار: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی منطقه ٦ شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس نمونه گیری در دسترس ٢٣٤ نفر بود. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه توانمندسازی معلمان (اسپریتزر و میشرا، ١٩٩٢) و پرسشنامه تاثیر آموزش های ضمن خدمت بر کارایی معلمان (غفوری، ١٣٨٦) بود. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد بین توانمندسازی معلمان از طریق آموزش های ضمن خدمت و اثرات آن بر کیفیت آموزشی آنان رابطه معناداری وجود دارد (0/001> P). نتیجه گیری: مطالعه حاضر بر اهمیت توانمندسازی معلمان از طریق آموزش های ضمن خدمت و اثرات آن بر کیفیت آموزشی آنان تاکید دارد. بنابراین نتایج نشان داد که با افزایش میزان دوره های ضمن خدمت، میزان توانمندسازی معلمان در همه ابعاد افزایش یافت.
Introduction: The purpose of this research was the relationship between empowering
teachers through in-service training and its effects on their educational quality.
Methods: The current research was descriptive of the correlation type. The statistical
population of the research included primary school teachers in District 6 of Tehran. The
sample size based on available sampling was 234 people. The tools used in the research were
the teacher empowerment questionnaire (Spritzer and Mishra, 1992) and the impact of inservice
training on teacher efficiency (Ghafouri, 2016).
Results: The research findings showed that there is a significant relationship between
empowering teachers through in-service training and its effects on their educational quality
(P<0.001).
Conclusions: The present study emphasizes the importance of empowering teachers through
in-service training and its effects on their educational quality. Therefore, the results showed
that by increasing the amount of in-service courses, the amount of teacher empowerment
increased in all dimensions.