خلاصة:
مقاله حاضر به روش مروری- کتابخانه ای است، که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر در آمده است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر معلم در فلسفه تعلیم و تربیت انجام گرفته است. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی scholar G، SID و موتور جستجوی گوگل بدست آمده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد: معلم یکی از ارکان اصلی و مهم در فرایند آموزش و پرورش است و تاثیر بسیار زیادی بر فلسفه تعلیم و تربیت دارد. معلم نه تنها به عنوان یک آموزگار و راهنما بلکه به عنوان یک مدل، الگوی اخلاقی و فردیتی برای دانش آموزان عمل میکند. وی با روشهای
تدریس، ارزشهای خود، انگیزهها و شیوههای ارتباطیاش تاثیر بسزایی بر ذهنیتها، اعتقادات و ارزشهای دانش آموزان دارد. فعالیتهای معلم میتواند در نهایت بر روی تفکرات، رفتارها و شخصیت دانش آموزان تاثیرگذار باشد.