خلاصة:
یکی از ملزومات کلاس داری و مدیریت کلاس درس برای معلمان، شیوههای تشویق و تنبیه میباشد. اگر معلم بتواند به درستی از شیوههای تشویق و تنبیه موثر استفاده کند، قطعا فرایند یادگیری در کلاس نیز به درستی پیش میرود و هرج و مرج در کلاس به وجود نمیاید. بهترین راه براین این کار وضع قوانین است. معلم در اولین جلسه سال تحصیلی باید به خوبی قوانین کلاس را بیان کند تا دانش آموزان بتوانند خود را با شرایط کلاس سازگار کنند. تنبیه دانش آموزان تقریبا مرسوم نیست. اما هنوز هم معلمان در مدارس و والدین در منزل، از تنبیه به عنوان یکی از ابزار کنترل رفتار و انضباط دانش آموزان استفاده میکنند.
علیرغم اینکه تنبیه، تکنیکی مناسب برای تغییر رفتار دانش آموزان به نظر میرسد، اما باید به این نکته توجه کرد که از تنبیه بدنی و هرگونه تنبیه ی که موجب ایجاد درد جسمانی، تحقیر، اضطراب و خشم در دانش آموز میشود اجتناب شود. مطالعه حاضر با توجه به اهمیت موضوع کلاسدرای و وضع قوانین و شیوههای تشویق و تنبیه دانش آموزان، قصد دارد به بررسی نکات مهم در خصوص شیوههای تشویق و تنبیه دانش آموزان بپردازد و نقش تشویق را در افزایش انگیزه آنان مورد بررسی قرار دهد.