خلاصة:
یادگیری دانش آموزان در هر مقطع تحصیلی، یکی از اهداف اساسی معلمان و مدیران آموزشی میباشد. روشهای مختلفی میتواند باعث افزایش انگیزه یادگیری در دانش آموزان شود. یکی از این روشها به خصوص برای تعدادی از دانش آموزان، استفاده از روش عینی سازی و دست ورزی میباشد. بسیاری از دانش آموزان از نظر ادراک ذهنی دچار مشکل هستند و نمیتوانند یک مطلب را به صورت فرضی و ذهنی یاد بگیرند و حتما باید آن مطلب را ببینند و با دستان خود لمس کنند. این روش برای این دسته از دانش آموزان بسیار مفید است. توانایی کودکان در استفاده درست و مناسب از اشیا مختلف، به کار بردن ابزارهای مختلف
مانند قیچی، انجام کارهای شخصی مانند گرفتن قاشق و چنگال هنگام غذا خوردن، کشیدن خطوط صاف و منحنی هنگام نقاشی و… همگی انواع مهارتهای دست ورزی به شمار میروند. مهمترین عضو در بهبود این مهارت، انگشتهاست. در نتیجه تمرین کردن با انگشتها برای هماهنگی هرچه بیشتر مغز و دست برای کودک لازم است و به او در انجام کارهایی دقیق مانند نوشتن، بریدن و تا کردن، نقاشی و… کمک میکند. این مطالعه با توجه به اهمیت یادگیری در دانش آموزان، با بررسی منابع معتبر در زمینه مورد بحث، به بررسی اهمیت یادگیری به کمک استفاده از روش دست ورزی میپردازد.