خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین شیوههای مختلف فرزند پروری (اقتداری, استبدادی و سهل گیر) و مولفه های خانواده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. بدین منظور نمونهای به حجم ۲۰۰-نفر از بین دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان وابتدایی شهرستان تبریز با روش نمونهگیری خوشهای جند مرحلهای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزارهای اندازهگیری تحقیق شامل "پرسشنامه شیوههای فرزند پروری دیانا بامریند (۱۹۷۱) و پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. اعتبار و روایی پرسشنامههای مذکور احراز شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه و تمیز نشان دادبین شیوه فرزند پروری اقتداری و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار و بین دوشیوه دیگر (استبدادی و سهل گیر) با پیشرفت تحصیلی رابطهای مشاهده نشد و همچنین بین دوتا از مولفههای خانواده (درآمد و تحصیلات والدین) و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنا دار و بین بقیه مولفه های خانواده و پیشرفت تحصیلی رابطهای مشاهده نشد.