خلاصة:
در نظام آموزشی کشور ما وجود کلاسهای چند پایه واقعیتی اجتناب ناپذیر است، شرایط سخت محیطی، کمبود جمعیت دانش آموزی، کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی، مهاجرت طبیعی یا اجباری و وجود مشکلات و مسائل متعدد مادی و اقتصادی از عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی را با کلاسهای تک پایه محدود میسازند. هدف پژوهش حاضر بررسی عدم فرآیند یادهی یادگیری در کلاسهای چندپایه و مشکلات روشهای موجود تدریس و مدیریت کلاسهای چند پایه است. سوالهای این پژوهش در موردوضعیت فیزیکی مدارس و کلاس درس، روش تدریس و مدیریت کلاسهای چند پایه است. بر اساس نتایج به دست آمده عوامل اثر گذار بر روش تدریس از دیدگاه معلمان چند پایه کمبود وقت، تعداد زیاد دانش آموزان در هر پایه عدم آگاهی از شیوههای تدریس در کلاس چندپایه کمبود وسایل آموزشی، نامناسب بودن ترکیب سنی دانش آموزان و عدم تمرکز حواس بوده است.