خلاصة:
رشد سریع جمعیت دانش آموزی و لزوم توجه به استعدادها و تفاوتهای فردی آنان و همچنین گسترش علوم و تکنولوژی و توسعه رشتهها و گرایشهای تحصیلی و نیز تجدید نظر در نظام آموزش و پرورش، توجه به برنامه راهنمائی را به عنوان یک ضرورت مطرح نموده است. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی تاریخچه مشاوره و راهنمایی در ایران و جهان و اهمیت آن در آموزش و پرورش بود. نتایج پژوهش نشان میدهد که راهنمائی جریان کمک کننده ای است که بوسیله یک سلسله فعالیت های منظم و سازمان یافته به رشد متعادل و همه جانبه انسان میانجامد و موجبات بهره گیری بیشتر از حداکثر توانائی های بالقوه فرد را در نظام آموزش و پرورش) رسمی و غیر رسمی (فراهم میآورد. از این دیدگاه راهنمائی و آموزش و پرورش از یکدیگر قابل تجزیه نیستند و راهنمائی وسیله ای است که روال رشد دانش آموز را تسریع و تسهیل میکند.