خلاصة:
پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و روش آن تحلیل محتوا است و در آن متن کتابهای فارسی ابتدایی از نظر میزان توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. به اینصورت که ابتدا مولفهها بر اساس ساحتهای ششگانة تربیت در سند تحول بنیادین شناسایی شدهاند و همچنین محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی) SID،) scholar G و موتور جستجوی گوگل بدست آمده است، نتایج بدست آمده نشان میدهد، تهیة سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی ایران جان تازهای به کتابهای درسی و محتوای آموزشی آنها داد. تنظیم و تدوین کتب درسی بر اساس این سند همراه با اجرای دقیق آن میتواند نظام آموزشی کشور و خروجی آن را به کمال مطلوب نزدیکتر گرداند.