خلاصة:
در این مقاله به بررسی اهمیت روش مدیریت کلاس درس توسط معلم میپردازیم. یکی از عوامل تاثیرگذار بر نظم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نحوه مدیریت کلاس درس توسط معلم است. که باید. قبل از آموزش با هر گونه اقدام تربیتی و رفتاری و در جهت تحقق اهداف کلاس صورت بگیرد. مدیریت کلاس درس مستلزم کارکردهایی مثل طراحی, سازماندهی, هماهنگی رهبری, کنترل و نظارت و ارزشیابی در کلاس درس است که همگی به یکدیگر وابستهاند و غیر قابل تفکیک پذیر هستند. یکی از مهمترین چالشهای معلم در کلاس درس نحوی مدیریت و نحوه برخورد با فراگیر آن است. در این مقاله به بررسی نحوه درست مدیریت کلاس درس توسط معلم موارد تاثیرگذار بر مدیریت کلاس درس و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخت. این مقاله به روش مروری و با بررسی منابع و مقاله و کتابهای متعدد در زمینه مدیریت کلاس درس و جمع آوری اطلاعات لازم گردآوری شده است. و در نتیجه. به این مسئله رسیدیم که یک معلم برای مدیریت کلاس درس باید تعامل بیشتری با فراگیر آن داشته باشد و عوامل گوناگونی مثل عوامل فرهنگی, اجتماعی, اقتصادی, تجارب معلم و مهارتهای دانش آموزان را در نظر بگیرد. و با استفاده از آنها بتواند کلاس را به درستی مدیریت کند. به منظور ایجاد نظم و تغییر مدیریت کلاسیء سه شرط لازم است. و این شروط عبارتند از روش تدریس مناسب» ویژگیهای شخصیتی معلم و استفاده از فنون تدریس» هر کدام از موارد ذکر شده به صورت مهندسی شده و کاربردی» در این مقاله توصیف و تبیین گردید. در پایان پیشنهادهایی با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله ارائه میگردد؛ تشکیل کارگاههای آموزشی و اجرای فنون تدریس به صورت علمی در این کارگاهها برای تمامی کسانی که با تدریس و به طور کلی آموزش سر و کار دارند.