خلاصة:
ما در این مقاله سعی کردیم ابتدا تبیینی بر دودستگی ایجاد شده در آموزش و پرورش توسط مدارس خاص را انجام دهیم. سپس ا نرا با نظام های طبقاتی ایجاد شده نامناسب در آموزش و پرورش سنجیده ایم و فرصتها و چالش های مربوط به آن را برشمرده و راه حل های مربوط را انجام داده ایم. در طرف دیگر تبیینی بر تربیت دینی این دو دسته آسیب دیده داشته ایم و آینده آنها را از لحاظ تربیت دینی مطابق با سند تحول بنیادین شرح داده ایم و در آخر هم به بیان امکانات و منابع مالی آینده کودکان در بزرگسالی و همچنین مسئله شغل و خدمت سربازی برای پسران و همچنین فرصت سوزی هایی که در این امر قرار می گیرد اشاره کردیم