خلاصة:
یادگیری مفاهیم، در شرایطی رخ می دهد که کودکان انگیزه پیداکرده و به طرف مطلب جدید جذب شوند. شیوه های نوین تدریس در آموزش و پرورش کمک می کند که کودکان به کارهای نو دست بزنند و باهر موضوعی خلقانه برخورد کنند. در نظامهای آموزشی نیز تاکید عمده بر پرورش خلقیت کودکان است. خلقیت برای بقای هر جامعهای لزم است و برای ایجاد و تداوم آن در افراد، بایستی عادت به تفکر را در آنها ایجاد کرد چرا که خلقیت با تفکر به وجود می آید. امروزه مطالعه و تحصیل از جمله ضروری ترین نیازهای هر فرد انسانی است. زندگی در این جامعه پیچیده و متحول مستلزم آن است که فرد به طور دایمی به فراگیری و مطالعه بپردازد و از انگیزه درونی برای یادگیری برخوردار باشد. در این صورت است که می تواند به طور خود جوش و بدون نیاز به محرک های بیرونی تلش کند و به موفقیت برسد. البته در غیاب انگیزه درونی این پاداشها و مشوق های بیرونی است که می تواند فرد را به تحصیل ومطالعه تشویق کند. کودکان از سنین پایین در حال آمادگی برای تبدیل شدن به شهروندان بالغ و موثر هستند. رشد و پرورش خلقیت برای کودکان موجب رشد آینده کشور می شود و سیستم آموزشی نقش بسیار مهمی در آینده آنها دارد. بسیاری از کودکان علقهای به درس خواندن و یادگیری ندارند. این موضوع از نظر متخصصان بسیار طبیعی است زیرا کودکان علقه دارند بازی کنند و به نحوی سرگرم باشند. بنابراین والدین نقش مهمی در ایجاد انگیزه در کودکان دارند