خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر دوره های بازاریابی بر رشد نوآوری و کارافرینی کارکنان شهرداری بندرعباس به روش توصیفی – پیمایشی و بر اساس تحقیقات کاربردی بود. از بین کارکنان شهرداری بندرعباس به صورت در دسترس انتخاب و ابتدا به صورت پیش آزمون پرسشنامه های نوآوری سازمانی و کارآفرینی سازمانی در بین ایشان توزیع و جمع آوری شد. سپس گروه آزمایش به مدت ١٠ جلسه یک و نیم ساعته در دوره های بازاریابی شرکت و پس از آن مجددا پس آزمون از پرسشنامه های قید شده بعمل آمد. تعیین روایی پرسشنامه بر اساس نظرات اساتید راهنما، مشاور و پیشنهادات خبرگان مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ انجام پذیرفت که تمامی مقادیر بالای ٠/٧ بدست آمد که نشان از پایایی مطلوب پرسشنامه داشت. فرضیه های پژوهش از طریق آزمون ANOVA و ANCCOVA در نرم افزار آماری SPSS نسخه ١٨ مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد، دوره های بازاریابی بر رشد نوآوری موثر بوده و موجب رشد نوآوری در کارکنان شهرداری بندرعباس می شود (٠/٠٠١> .(Pدوره های بازاریابی بر رشد کارافرینی موثر بوده و موجب رشد کارافرینی در کارکنان شهرداری بندرعباس می شود (٠/٠٠١> .(Pبا حضور در این دوره، می توان با تکنیکها و روشها کارآمد و استراتژیهای جدیدی بازاریابی آشنا شده و موجبات رشد نوآوری و رشد کارافرینی سازمانی شود