خلاصة:
هدف از این پژوهش کتابخانهای و مروری جغرافیا بررسی اهمیت درس جغرافیا و روشهای تدریس آن میباشد. در بیشتر کشورهای جهان، به شکلهای گوناگون بخشی از کل دوران آموزشی از دبستان تا دانشگاه است. جغرافیا، بسته به ماهیت نظام آموزشی، گاه به عنوان یک رشته مستقل، گاه همراه با رشتههای دیگر آموخته میشود. اما وضع جغرافیا در کل دوران آموزشی هر چه باشد به عنوان جنبهای اصلی در آموزش کودکان و جوانان پذیرفته شده است. این را میتوان نتیجه سنتی طولانی دانست که برای غربیها قرنها سابقه دارد و پاسخی به خواسته تقریبا ذاتی انسانی است که میخواهد سرزمین زیستگاهی خود را -چه محیط زیست محلی او باشد یا سرزمینهای دوردست - بشناسد. این است که در دبستانها آموزش جغرافیا پیش از آموزش بسیاری دیگر از موضوعهای اجتماعی آغاز میشود و با جایگاهی ممتاز در مرحلههای مختلف آموزش توسعه مییابد. اما برداشت مردم از جغرافیا نسبت به گذشته تغییر چندانی پیدا نکرده است. از اینرو میتوان گفت که این رشته تا به امروز جایگاه کاربردی خود را در جامعه بازنیافته است. به عقیده برخی، کتابهای درسی جغرافیا که بر پایه یک برنامه ریزی منسجم و مبتنی بر نیازهای آینده تهیه میشوند، وظیفه خطیر تقویت «احساس هویت در جوانان نسل آینده» را بر عهده دارند و اینجاست که وظیفه برنامه ریزان درسی، نویسندگان کتب درسی، معلمان و دبیران به خوبی آشکار میگردد