خلاصة:
هدف از این پژوهش معرفی سه روش تدریس گروهی، روش سخنرانی و روش اکتشافی در تدریس جفرافیا میباشد. تدریس، درس دادن یا انتقال معلومات و تجارب معین از ذهن معلم به ذهن دانش آموزان است و معلم هم مدرس نام دارد. براساس این تعریف وقتی معلم وارد کلاس میشود به فعالیت و سخن گفتن میپردازد و دانش آموزان جز گوش دادن و اجرای دستورات معلم و یا انجام دادن تکالیف تحمیلی معلم وظیفه و نقشی ندارند. لیکن امروزه، تدریس را تحریک و راهنمایی و سازمان دادن یادگیری دانش آموزان، تعریف میکنند. درتعریف اخیر معلم فقط نقش محرک و راهنما و سازماندهنده داردو خود دانش آموز است که باید فعالیت کند، زیرا یادگیری وقتی درست انجام میگیرد که با فعالیت یادگیرنده همراه باشد. درتدریس به این معنا معلم نقش ضبط صوت متحرک را بازی نمیکند بلکه وظیفه ی سنگین ترراهنمایی و سازماندهندگی را به عهده دارد