خلاصة:
در جهان امروز، یکی از مهمترین عناصر حیاتی و وجودی سازمانها و ارگانهای اجتماعی، نیروی انسانی کارآمد و متخصص است
که خاستگاه آن ، نیاز جهان صنعتی و مدرن به افراد بروز و توانمند از لحاظ علمی و عملی است و بنابر نیاز جوامع امروزی،
افرادی مورد نیاز هستند که علاوه بر سواد خواندن و نوشتن، دارای مهارتهای اجتماعی، شغلی و حرفهای متناسب باشند و این
امر تحقق نمییابد مگر با تغییر نگرش و ذهنیت فراگیران در ساختار آموزشی بزرگسالان که جریان پیشرفت اجتماعی و صنعتی
جامعه به آنان وابسته است. پژوهش حاضر با هدف بکارگیری مدل آموزشی آندراگوژی نولز در نیمسال دوم دورهی تحصیلی سال
۱۴۰۱-۱۴۰۲ مدرسهی بزرگسالان شهرستان سردشت به عمل آمد. روش پژوهش آزمایشی – پژوهشی با طرح پرسشنامه و
پیشآزمون و پسآزمون با تقسیم جامعهی آماری به گروه گواه و آزمایش و از جهت هدف، در ردهی پژوهشهای کاربردی قرار
دارد. جامعه ی آماری، فراگیران متوسطهی دوم نظری مدرسهی بزرگسالان سردشت در نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱
بودند. فراگیران به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند که تعداد هر گروه ۲۰ نفر بود. کارآمدی و اثربخشی
مدل آموزشی اجرا شده با دو متغیر رضایت و میزان یادگیری فراگیران مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها شامل
پرسشنامهی رضایت و اثربخشی و پیش آزمون و پس آزمون یادگیری و پرسشنامه ی ارزیابی دورهی ریموند بود. روایی ابزارها از
طریق روایی محتوایی بود که براساس ضریب آلفای کرونباخ در مورد پرسشنامهی رضایت میزان پایایی ۹۳ / ۰ و میزان پایایی
پرسشنامهی ارزیابی ۸۷ / ۰ بود. یافته های پژوهش، بیانگر برتری و اثرگذاری روش آموزش آندراگوژی نولز در آموزش بزرگسالان
در معیارهای میزان رضایت و بهره وری فراگیران، اثرپذیری و افزایش و تعمیق مطالب یاد داده شده در فراگیران، پایداری و قابلیت
اجرا داشتن آموزه ها توسط فراگیران نسبت به نظام رسمی آموزش بزرگسالان در مدارس دولتی بزرگسالان است