خلاصة:
هدف: سوگیریهای تصمیم از مهمترین حوزههای پژوهشی در زمینه تصمیمگیری کارآفرینان بوده و پژوهشگران مجموعه ای از عوامل مختلف فردی، سازمانی و محیطی را در شکلگیری و تکوین آن موثر دانسته و نیز تصمیم به برپایی کسب و کار، ورود ناآماده به بازارهای جدید، تصمیم به تولید محصولات پیشتاز و همچنین شکستهای مختلف کسب و کاری مانند خروج از کسب وکار از مهمترین پیامدهای مثبت و منفی سوگیریهای تصمیم در تصمیمات کارآفرینان شناسایی شد. روش: پژوهش حاضر به بررسی میانجیگیری سوگیری تصمیم بین تفکر طراحی بر توسعه کسب و کارهای کوچک مستقر در استان قزوین پرداخته است که از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش، پژوهش توصیفی و از شاخه پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش ١٧٤نفر از مدیران کسب و کارهای کوچک مستقر در استان قزوین تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران حجم نمونه، ٩١ نفر از مدیران میباشند که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و اطلاعات پژوهش بر اساس پرسشنامهای استاندارد جمع آوری گردید و تجزیه و تحلیل داده از طریق معادلات ساختاری (SME) و نرم افزار PLS–SPSS4 صورت پذیرفت. یافتهها: یافتهها با توجه به نتایج بدست آمده و فرضیات پژوهش نشان میدهد که بدلیل مثبت بودن ضریب استاندارد، که میان دو متغیر تفکر طراحی بر سوگیری سهولت به یادآوری تاثیر رابطه معناداری وجود دارد که قدرت رابطه میان متغیر تفکر طراحی بر افزایش سوگیری سهولت به یادآوری ٠/٧٢٤ محاسبه شده است و با توجه به فرضیه سوگیری تصمیم رابطه بین تفکر طراحی بر توسعه کسب و کار کوچک بدلیل مثبت بودن ضریب استاندارد، میان متغیرها را میانجیگیری میکند و قدرت رابطه میان متغیر سوگیری تصمیم بر افزایش تفکر طراحی بر توسعه کسب و کارهای کوچک ٠/٦٢٧-٠/٧٥٥ محاسبه شده است، همچنین با توجه به فرضیه پژوهش نشان میدهد که آمار تاثیرگذاری آزمون نیز که بزرگتر از مقدار بحرانی ضریب تاثیر در سطح خطای ٤درصد را نشان میدهد. نتیجهگیری: از پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که تفکر طراحی باعث پیشرفت و توسعه کسب و کارهای کوچک میشود و باعث میشود این کسب و کارها با شناخت سوگیریها کیفیت تصمیمات را بهبود بخشیده و اهداف سازمانی خود را تسریع کنند.
Introduction
Decision biases are one of the most important research areas in the field of entrepreneurs' decision-making, and
researchers have considered a set of different individual, organizational and environmental factors to be effective
in its formation and development, as well as the decision to establish a business, unprepared entry into new
markets, the decision to produce Pioneer products as well as various business failures such as going out of business
were identified as the most important positive and negative consequences of decision biases in entrepreneurs'
decisions.
Methodology
The present research has investigated the mediation of decision bias between design thinking on the development
of small businesses located in Qazvin province, which is practical in terms of its purpose, and in terms of method,
it is a descriptive and survey research. The statistical population of this research consists of 174 small business
managers based in Qazvin province, using the Cochran sampling formula, the sample size is 91 managers who
were selected based on simple random sampling and research information was collected based on a standard
questionnaire. Data analysis was done through structural equations (SME) and PLS-SPSS4 software.
Findings
According to the results obtained and the hypotheses of the research, the findings show that due to the positive
standard coefficient, that there is a significant relationship between the two variables of design thinking on the bias
of ease of recall, that the strength of the relationship between the variable of design thinking on increasing the bias
of ease of recall is 0/724 has been calculated and according to the decision bias hypothesis, the relationship between
design thinking on small business development due to the positive standard coefficient mediates between the
variables and the strength of the relationship between the decision bias variable on the increase of design thinking
on small business development 0/755- 0/627 has been calculated, also according to the hypothesis of the research,
it shows that the impact statistics of the test, which is greater than the critical value of the impact factor at the error
level of 4%.
Conclusion
From the current research, we can conclude that design thinking promotes the progress and development of small
businesses and makes these businesses improve the quality of decisions and accelerate their organizational goals
by recognizing biases.