خلاصة:
عناصر و عوامل تشکیل دهنده در محیطهای آموزشی( معلم، شیوه ارزشیابی، تجارب یادگیری، تکالیف و... )از طریق تاثیر بر ادراک دانش آموزان از محیط کلاس، مواد و موضوعهای درسی بر نگرش آنها پیرامون تحصیل و پیشرفت تحصیلی تاثیر میگذارند. منظور از محیط در مباحث آموزشی، فضا، صدا، لحن و جوی است که بر یک محیط خاص حاکم است. محیط کلاس نقش حیاتی و نیرومندی در عملکرد تحصیلی، روانشناختی و رفتاری دانش آموزان به عهده دارد. محیط کلاس را به صورت بافتهای اجتماعی، روانشناختی، و آموزشی که در آنها یادگیری رخ میدهد و بر نگرشها و پیشرفت دانش آموز تاثیر میگذارد، تعریف کرده است. محیط یادگیری اثربخش میتواند به برقراری و تقویت شرایط مناسب یادگیری در آموزش عالی منجر شود. محیط یادگیری به بافت اجتماعی، روانی و آموزشی اشاره دارد که یادگیری در آن صورت میگیرد و پیشرفت و بازخورد دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد. بدیهی است که شرایط کار و محیط مدرسه بر رضایت و توانمندی افراد اثر مثبت دارد و هرچه محیط برانگیزاننده تر باشد، رضایت افراد افزایش مییابد. در هر نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی به عنوان مهمترین شاخص توفیق فعالیتهای علمی و آموزشی محسوب میشود. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از اهمیت خاصی نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی برخوردار است.