خلاصة:
آموزش و پرورش» پدیدهای است که آشکار یا نهان در تمام ارکان و نهادهای اجتماعی جای دارد و از راه تاثیرات متقابل در کل نظام اجتماعی نفوذ میکند. فراگرد آموزش و پرورش» متضمن ترکیبی ازروابط وکنشهای متقابل اجتماعی است. تحلیل جامعهشناختی آن هم میتواند به آموزش وپرورش رسمی که تحت شرایط معین درآموزشگاه ها صورت میگیردوهم به فراگردهای تربیتی بیشماری که در خانواده ومحیط زندگی به صورت منفی اتفاق میافتد ناظر باشد. « به طورکلی جامعهشناسی آموزش و پرورش برمطالعه روابط میان آموزش و پرورش و جامعه. از طریق کاربرد منظم دانش» مفاهیم نظریههاء روشها و فنون جامعهشناسی» اطلاق میشود. در تعریفی دیگرء جامعهشناسی آموزش و پرورش عبارت است از: تحلیل علمی الگوها و فراگردهای اجتماعی دخیل در نظام آموزش و پرورش منظور از نظام آموزش و پرورش الگوی کلی نهادها و سازمانهای رسمی جامعه است که به واسطه آن معارف و میراث فرهنگی منتقل و پرورش و رشد اجتماعی و شخص افراد جامعه میسر میشود». به طور کلی هدف جامعه شناسی آموزش وپرورش آن است که پدیده آموزش وپرورش » نحوه ی تشکل وسازمان دهی وکارکردهای آن در زندگی اجتماعی مطالعه می کند. این مقاله به دنبال تبیین و تشریح جایگاه جامعه شناسی در ساختار نهاد آموزش و پرورش است.