خلاصة:
پرستاری رشتهای عملی و اجرایی و مبتنی بر تعامل است و کیفیت رفتار پرستاران هنگام ارتباط با دیگران در محیط کار نمایان میشود. در این پژوهش، شایستگیهای رفتاری پرستاران مورد تمرکز قرار گرفته است. این حوزه از شایستگی به طور عمده به معرفی نوعی از رفتارها که با عملکرد عالی ارتباط دارند، گفته میشود. هدف این بعد شایستگی این است که فرد را قادر سازد تا خود را کنترل و هدایت کند و امکان استفاده موثر و کارآمد از منابع فرد را فراهم میکند. نوشتار حاضر با طرح این سوال اساسی که چه عواملی در شایستگی رفتاری پرستاران در بیمارستانهای تهران اثرگذار میباشد؟ با توجه به گستردگی ابعاد شایستگی، در نظر دارد
به کشف عوامل و مولفههای اثرگذار بر این پدیده اقدام نماید؛ لذا، در قالب پژوهشی کیفی مبتنی بر مصاحبه، اقدام به شناسایی ابعاد و سنجههای شایستگی رفتاری، با کاربست روش داده بنیاد نماید. در این راستا کدگذاریها با استفاده از فراگرد تحلیل مستمر دادههای کیفی حاصل از مصاحبه در سه مرحله، باز، محوری و گزینشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، پرستاران بیمارستانهای تهران )مشخصا بیمارستان عرفان نیایش و عرفان سعادت آباد( بودند. برای نمونه گیری از روش گلوله برفی استفاده
شد. یافتههای پژوهش نشان داد شایستگی رفتاری پرستاران متاثر از عواملی زمینه ای و بسترساز و نیز عواملی مداخله گر مبتنی بر 3 بعد شخصیتی – فردی شامل مقوله های ویژگیهای زمینه ایی و ویژگیهای اکتسابی؛ بعد ارتباطی شامل مقوله های شبکه ارتباطات و مهارتهای ارتباطی؛ و بعد تخصصی – شغلی شامل مقوله های اخلاق حرفه ایی، مهارت فنی و تخصصی، مهارتهای اداری و مدیریتی است که در بر گیرنده عواملی در سطوح خرد شامل مشخصات تحصیلی و مشخصات کاری، سطح میانی شامل
عوامل خانوادگی و عوامل سازمانی و سطح کلان شامل عوامل آموزشی است.
Nursing is a practical and executive discipline based on interaction, and the quality of nurses'
behavior is revealed when communicating with others in the work environment. In this research,
the behavioral competencies of nurses have been focused. This field of competence is mainly said
to introduce a type of behavior that is related to high performance. The purpose of this dimension
of competence is to enable a person to control and direct him and to enable the effective and
efficient use of one's resources. This article raises the basic question of what factors are effective
in the behavioral competence of nurses in Tehran hospitals. Considering the wide range of
competence dimensions, it intends to discover the factors and components affecting this
phenomenon; therefore, in the form of qualitative research based on interviews, identify the
dimensions and measures of behavioral competence, using the foundational data method. In this
regard, coding was done using the process of continuous analysis of qualitative data obtained from
interviews in three stages, open, central and selective. The statistical population of this research
was the nurses of Tehran hospitals (specifically Irfan Niayesh and Irfan Saadat Abad hospitals).
The snowball method was used for sampling. The findings of the research showed that the
behavioral competence of nurses is influenced by background and background factors as well as
intervening factors based on 3 personality-individual dimensions including the categories of
background characteristics and acquired characteristics; The communication dimension includes
the categories of communication network and communication skills; And the professionaloccupational
dimension includes the categories of professional ethics, technical and specialized
skills, administrative and management skills, which include micro-level factors including
educational characteristics and work characteristics, middle level including family factors and
organizational factors, and macro level including factors It is educational.