خلاصة:
امروزه با توجه به همگانی شدن آموزش در جامعه رو به رشد ما و از سوئی دیگر بحث ارتقای کیفیت تدریس معلمین در کلاسهای درس، مسئله سنجش عملکرد کاری معلم و نهایتا تعیین معلم نمونه یکی از اقتضائات آموزشی است و بالطبع نیازمند توجه جدی می باشد. یکی از مواردی که باید در بررسی عملکرد معلمین شیمی مدارس کشور و ارتقای شغلی آنها و نهایتا معرفی آنها به عنوان معلم نمونه مد نظر دقیق قرار گیرد بررسی این مسئله است که آیا معلمین دارای طرح درس هستند یا خیر و به طور کلی به چه میزان داشتن طرح درس را در امر تدریس شیمی، جدی می گیرند. طرح درس، شامل کلیه تدابیر، اندیشه ها و تصمیماتی است که هر معلم پیش از آغاز سال تحصیلی در مورد نحوه تدریس خود در نظر می گیرد. مقطع ابتدایی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. اصول و قواعد در هر کاری تعیین کننده نکات مهمی خواهد بود. معلمی که قرار است مبحث را تدریس کند، با مطالعه اهداف آن درس، شیوه تدریس و مسیر تدریس خود را مشخص می کند.. این مطالعه سعی دارد با بررسی اهداف آموزش و پرورش ابتدایی، اهمیت تدوین طرح درس برای معلمان را مشخص کررده و مورد بررسی قرار دهد.