خلاصة:
عدالت از سویی بعنوان مهم ترین شاخص در جهت ارتقای حیات بشری به شمار می آید و از طرف دیگر برقراری آن در جامعه یا مجموعه ای، از اهداف مهم در آموزه های اسلام است. از آنجا که این مقوله در آیات و روایات بسیاری به چشم می خورد و فهم معنای دقیق آن، زمینه ساز فهم آموزه ها و دستورات اسلامی در جوانب مختلف زندگی بشری است، در این مقاله به بررسی تاثیر عدالت بر شاخص های مدیران آموزش پرداخته می شود؛ به عبارتی این مقاله با تجزیه و توضیح مطالب برگرفته شده از منابع کتابخانه ای و با استناد به آیات و روایات اسلامی در صدد بیان چگونگی تاثیر عدالت محوری بر ارتقای ویژگی های مطلوب در حرفه مدیریت آموزشی است؛ حرفه مدیریت آموزشی که در رشد و پیشرفت مادی و معنوی هرجامعه نقش بسزایی دارد و ارتقای کلیه نهادهای اجتماعی به ارتقای آن وابسته است؛ با سلاح عدالت ورزی مدیر آموزشی می تواند جامعه را در رسیدن به هدف متعالی یاری رساند که حقیقتا نیز چنین است؛ چرا که نتایج به دست آمده در این مقاله گویای چنین حقیقتی است؛ بطوری که با بررسی های انجام شده در این مقاله عدالت محوری در حیطه رفتار فردی مدیران آموزشی باعث ایجاد کنش هایی چون قانون مداری، تواضع، قناعت، تعهد کاری می گردد که هرکدام به نوبه خود تاثیر شگرفی بر توفیقات مدیر آموزشی در حرفه مدیریتی او دارد و در حیطه رفتارهای اجتماعی نیز عدالت محوری مدیر را بر آن می دارد که در ضمن برنامه های خود به مواردی چون تعیین وظایف بر اساس توانمندی ها، مردم دوستی و مهرورزی به آنان، همگانی کردن تحصیل و تدریس و... نیزتوجه کافی داشته باشد.