خلاصة:
در دنیای امروزء دانایی یکی از محور ها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه محسوب میشود.سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است.آموزش و پرورش که مرکز دانش پژوهی است.به عنوان گلوگاه توسعه پایدار محسوب می شودءزیرا حاصل نهادینه کردن تفکر پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت امروزءوجود تفکر خلاق و پژوهش گر در آینده است.از آنجایی که معلمان از مهم ترین متولیان عرصه علم و دانش هستند.ءبنابراین این قشر مهم و با آرزش جامعه باید در عرصه گسترش دانش از طریق پژوهش و تحقیق,بازوی محکمی برای جامعه باشد.برای تحقق این هدف اول باید خود معلمان را با طریقه صحیح پژوهندگی و تدوین تحقیقات صحیح آشنا کرد و همچنین زمینه تحقیق و پژوهش را برای آنان به وجود آورد.یادگیری پژوهش محور » از زمره رویکرد هایی است که به جای تاکید بر دانش اندوزی»ءبه تمرین مهارت هایی که برای زندگی لازم و ضروری هستندءتوجه دارد.معلمی که بر اساس این رویکرد به آموزش می پردازدءفرصت هایی را برای دانش آموزانش فراهم می کند تا هر یک متناسب با علاقه ها ء توانایی ها و نیاز های فردی خود.ءبه طور عملی به یادگیری اقدام کند.در این پژوهش که از لحاظ نوع,کتابخانه ای و از نظر روش.از نوع تحقیقات تحلیلی توصیفی می باشد.برآن هستیم تا با بررسی در متونءمقالات و تحقیقات مختلف که پیرامون پژوهش در حوزه فرهنگیان به رشته تحریر در آمدهءالزامات و بایسته های پژوهش در میان فرهنگیان را مورد بررسی قرار دهین و راهکارهایی سیستمی و آموزشی برای تثبیت جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش را تبیین نماییم و همچنین سعی بر آن است تا موانع راه پژوهش برای فرهنگیان بررسی شود و همچنین راهکارهایی برای گسترش سواد پژوهشی این قشر آرائه گردد.