خلاصة:
مفهوم حسابداری مسئولیت اجتماعی در اوایل دهه ۶۰ میلادی توسط نویسندگانی مثل آندرسون » موبلی و لین اوس مطرح شد. آندرسون را باید به عنوان پدر حسابداری مسئولیت اجتماعی نامید. در آمریکا این مفهوم در اوایل دهه ۷۰ م. توسط انجمن حسابداری آمریکا به منظور بررسی موانع و مشکلات مربوط به اندازه گیری در حسابداری مسئولیت اجتماعی آغاز شد و با وجود گذشت ۴۰ سال هنوز این مفهوم از جدیدترین مباحث حسابداری است. امروزه با توجه به پیچیده شدن ارتباط شرکتهای موجود در جامعه با یکدیگر و همچنین با دولت و افراد حاضر در جامعه شرایطی بوجود آمد که شرکتها می بایست نه تنها به ذینفعان بلکه به آحاد مردم پاسخگو باشند. از دهه ۶۰ میلادی شرکتها به اهمیت منابع اجتماعی پی بردهاند به گونهای که این اهمیت خود را در یک دهه بعد در گزارشگری اجتماعی نشان داد. دهه ۷۰ شروع و اوج دوران حسابداری و گزارشگری اجتماعی به شمار می آید. در این دهه مقالات زیادی نوشته شد که نشان از علاقهمندی مدیران به ارائه اطلاعات اجتماعی میدهد به طوری که در دهه اول گسترش حسابداری اجتماعی بسیاری از شرکتها به سمت گزارشگری اجتماعی پیش رفتند. مشکلات زیادی نیز در راستای گزارشگری اجتماعی وجود داشته و دارد که پیشرفت این نوع گزارشگری را با محدودیت مواجه نموده است. ریسک سیستماتیکی کمتر ممکن است نگه داری وجه نقد را افزایش یا کاهش دهد. سطح معنی داری ضریب مسئولیت اجتماعی شرکتها در تمامی مدل ها برای انواع ریسک و حاکمیت شرکتی برابر است با میزان ۰.۰۰۰۰ و از آنجایی که این عدد کوچکتر از ۰,۰۵ می باشد می توان این طور نتیجه گرفت که فرض صفر رد و فرض مقابل تایید می شود. با توجه به توضیحات فوق فرضیه دوم تایید می شود. همانطور که در جدول فوق ملاحظه می کنید سطح معنی داری ضریب مسئولیت اجتماعی شرکتها به میزان ۰,۰۰۰۰ می باشد و از آنجایی که این عدد کوچکتر از ۰,۰۵ می باشد می توان این طور نتیجه گرفت که فرض صفر رد و فرض مقابل تایید می شود و با توجه به ضریب این متغیر (2.014-) می توان این طور بیان کرد که مسئولیت اجتماعی شرکتها با نگهداری وجه نقد در شرکت هایی که به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شده اند رابطه منفی معناداری داردء و نشان می دهد که یک واحد تغییر در متغیر مستقل (مسئولیت اجتماعی شرکتها) باعث ۴ درصد تغییر عکس در متغیر وابسته (نگهداری وجه نقد) می شود. با توجه به توضیحات فوق فرضیه اول تایید می شود.