خلاصة:
عناصر و عوامل تشکیل دهنده در محیط های آموزشی (معلم» شیوه ارزشیابی» تجارب یادگیری» تکالیف و.. ) از طریق تاثیر بر ادراک دانش آموزان از محیط کلاس, مواد و موضوع های درسی بر نگرش آن ها پیرامون تحصیل و پیشرفت تحصیلی تاثیر می گذارند. منظور از محیط در مباحث آموزشی, فضاء صداء لحن و جوی است که بر یک محیط خاص حاکم است. محیط کلاس نقش حیاتی و نیرومندی در عملکرد تحصیلی,» روانشناختی و رفتاری دانش آموزان به عهده دارد. محیط کلاس را به صورت بافت های اجتماعی, روانشناختی» و آموزشی که در آنها یادگیری رخ میدهد و بر نگرش ها و پیشرفت دانش آموز تاثیر می گذارد. تعریف کرده است. محیط یادگیری اثربخش می تواند به برقراری و تقویت شرایط مناسب یادگیری در آموزش عالی منجر شود. محیط یادگیری به بافت اجتماعی» روانی و آموزشی اشاره دارد که یادگیری در آن صورت می گیرد و پیشرفت و بازخوره دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد. بدیهی است که شرایط کار و محیط مدرسه بر رضایت و توانمندی افراد اثر مثبت دارد و هرچه محیط برانگیزاننده تر باشدء رضایت افراد افزایش می یابد. در هر نظام آموزشی,ء پیشرفت تحصیلی به عنوان مهم ترین شاخص توفیق فعالیت های علمی و آموزشی محسوب می شود. بررسی عوامل موّئر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از اهمیت خاصی نزد پژوهشگران علوم تربیتی و روانشناسی برخوردار است.