خلاصة:
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای مقایسه ای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه های پنجم و ششم ابتدائی از منظر هویت ملی انجام شده است. این مطالعه با روش توصیفی و استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کمی انجام شده است. جامعه آماری شامل کتاب درسی مطالعات اجتماعی در پایه های پنجم و ششم دوره ابتدایی است و از روش نمونهگیری تمام شمار استفاده شده است. واحد های تحلیل: جمله ها و تصاویر است. از آمار توصیفی: فراوانی» درصد، رسم جداول و نمودارها استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد. به مولفه های ابعاد هویت ملی در دو کتاب درسی به طور نامتوازن پرداخته شده است و میزان توجه به موّلفه های ابعاد هویت ملی در محتوای نوشتاری در حد بسیار ضعیفی است. میزان توجه به موّلفه های هویت ملی در محتوای نوشتاری کتاب مطالعات اجتماعی پایه های پنجم و ششم به ترتیب 49/39 درصد و 51/35 درصد است و در محتوای تصویری به ترتیب 76/47 درصد و 83/42 درصد است که نشان می دهد کتاب مطالعات اجتماعی پنجم در مقایسه با کتاب ششم در حد ضعیف تری عمل کرده است.