خلاصة:
زمینه و هدف: صـنعت گردشـگری بزرگترین و متنوع ترین صـنعت در جهان به حسـاب می آید و از نظر درآمدزایی بزرگترین صنعت خدماتی جهان است. همواره آثار زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی را به دنبال داشته است. توسعٔه صنعت گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلتی مانند نرخ بیکاری بال، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد ١ تک مح صولی مواجه هستند از اهمیت فراوانی برخورداراست. مطالعٔه حاضر با هدف مروری بر مطالعات انجام شده در مورد تاثیرات صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی کشورها از جمله ایران انجام شده است. روشها: در این مطالعٔه مروری جهت یافتن مقالت پایگاههای داده Google Scholar،CIVIlICA،SID ،Magiran و Research Gate با استفاده از کلمات کلیدی صنعت گردشگری، رشد اقتصادی، کشورهای در حال توسعه و ایران بین سال های ٢٠٢٥-٢٠٠٠ مورد جستجو قرار گرفتند. یافتهها: مطالعات نشان می دهد صنعت گردشگری تاثیر قابل ملحظه ای بر رشد و توسعٔه اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارد. نتیجه گیری: نتایج مطالعات نشان داد که گسترش صنعت گردشگری اثرات اقتصادی مثبتی بر کشورهای در حال توسعه دارد. بنابراین با برنامه ریزی های جامع در حوزٔه گردشـگری و سـرمایه گذاری در این بخش و توجه به جایگاه آن در ایجاد اشـتغال، می تواند باعث رشد اقتصادی کشورها و خروج از اقتصاد تک محصولی گردد.