خلاصة:
تدریس معکوس یک رویکرد آموزشی است که در آن، فرآیند یادگیری با تاکید بر فعالیتهای دانش آموزان و استفاده از روشهای فعال گرا و مشارکتی مورد توجه قرار میگیرد. این روش تاکید دارد که دانشآموزان به دوروی کاربردی و تفکر کردن خود فکر کنند و از تلاش کردن برای یادگیری نتایج خود را انتظار داشته باشند. اصول تدریس معکوس شامل برنامهریزی یادگیری براساس نیازهای دانش آموزان، اختصاص وقت به تفکر و تحلیل، نیاز به همکاری و هماهنگی بین معلمان و دانشآموزان، اعطای ارزش به تجربیات دانش آموزان و تشویق آنها به انجام پروژهها و فعالیتهای گروهی میباشد. تدریس معکوس تاثیر مثبت بر رشد انگیزه تحصیلی دانش آموزان دارد، زیرا این روش تمرکز بر تفکر و تحلیل دانشآموزان قرار داده و از آنها خواستار مشارکت فعال در فرآیند یادگیری میشود. این باعث میشود که دانش آموزان احساس کنند که در فرآیند یادگیری مشارکت دارند و این احساس موجب افزایش انگیزه تحصیلی آنها میشود. در این مقاله به بررسی تاثیر تدریس معکوس در یادگیری دانش آموزان می پردازیم و باید ها و نباید های آن را ارزیابی می کنیم.