خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مرتبط با مشکلات دانش آموزان دیرآموز در درس فارسی میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی می باشد و با روش روایت پژوهی انجام شده است. در این پژوهش از چهار معلم باسابقه که هر چهار نفر هم اکنون در حال تدریس میباشند، مصاحبه به عمل آمده است. جهت جمع آوری اطلاعات و مطالب از مصاحبه نیمه ساختار یافته و مطالعه منابع علمی مرتبط استفاده شده است و داده های بدست آمده با روش کدگذاری تجزیه و تحلیل شده است. یافته ها نشان داد که با استفاده از روش های متنوع و تمرین و تکرار آن ها، میتوان باعث برطرف شدن مشکل خواندن و نوشتن و بهبود این مهارت ها در دانش آموزان دیرآموز شد. نتایج بدست آمده نشان دهنده این امر است که دانش آموزان دیرآموز در درک مفاهیم و یادگیری مطالب کندتر از سطح کلاس عمل می کنند. اما دانش آموزان می توانند با استفاده از روش های خلاقانه و تمرین و تکرار دروس را یاد بگیرند.