خلاصة:
پژوهش حاضر مطالعه ای شبه تجربی است که با تشریح ضرورت تدوین روش های تدریس برای آموزش و پرورش انجام شد . این مقاله به روش کلاسییی – دانشییگاهی به تبین اارات ضییرورت تدوین روش های تدریس برای آموزش و پرورش از جمله تسییلیو و بلبود شرایط پرداخته شده است . هدف این تحقیق ارائه الگوی سیستمی از مرحله تدوین و طراحی برنامه درسی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی تحلیلی بود. جامعه تحقیق کتب و مقالات حوزه برنامه ریزی درسی و تجزیه و تحلیو سییسیتمی بود نمونه تحقیق کتب و مقالات در دسیترح محقق بود. در این تحقیق نخسیت مراحو برنامه ریزی درسیی بررسیی و مرحله طراحی برنامه در سی به تف صیو ت شریح شد. ضمن ارائه چارچوب مفلومی سی ستم تطبیق عنا صر طراحی برنامه در سی و عناصر اصلی سیستم انجام و عناصر الگوی طراحی برنامه درسی در قالب الگوی سیستمی ارائه شد. با توجه به ویژگی های الگوی سییسیتمی، ارائه هر موضیوعی در قالب الگوی سییسیتم باع فلم راحت تر، دقیق تر و عمیق تر آن شیده و با توجه به اینهه کلیه ویژگیلای سیستم را با خود دارد . این روش با روش سخنرانی تفاوت دارد , زیرا در روش سخنرانی , معلم مسئول دادن اطلاعات به دانش آموزان است , در حالی که در این روش اطلاعات توسط دانش آموزان جمع آوری و ارائه می گردد