خلاصة:
استفاده از اینستاگرام در بین شبکه های اجتماعی و تلگرام در بین پیام رسان ها در سال های اخیر در بین مردم ایران بسیار رایج شده است . به گونه ای که علاوه براستفاده های ارتباطی و اجتماعی از این فضاها برای فروش و بازاریابی به وفوراستفاده شده است . در این راستا جهت بررسی اینستاگرام و تلگرام از دیدگاه کاربران عمومی مصاحبه ها و نظرسنجیهایی در زمینه آمار ١ مربوط به خرید از هر کدام از این دو مدیا و پیام رسان ازجمله تعداد خرید تعداد مشکلات در خرید، میزان محبوبیت و ... انجام شد. در زمینه فروش و بازاریابی نیز پنج عامل محصول ، قیمت ، تعامل ، تبلیغات و اعتماد از طریق کارشناسان و نخبگان فروش و بازاریابی اینترنتی معرفی و مطالعات بر روی تاثیر ای ٥ عامل در فروش و بازاریابی در اینستاگرام انجام گرفت . همچنین برای هر عامل تعدادی شــاخص ها معرفی شــد که در ادامه تاثیر هرکدام از شــاخص ها نیز بر فروش در فضــای اینســتاگرام و تلگرام موردبررسی قرار گرفت . نتایج نشان داد به ترتیب از طریق اینستاگرام و تلگرام ٧٢/١٤ و ٦٤/٥٢ درصد از کاربران جامعه نمونه موردمطالعه تاکنون اقدام به خرید نموده اند. ٨٠/٧ درصـــد از جامعه نمونه حاضـــر بودند تا مبلغ ١ میلیون تومان خرید از اینسـتاگرام و تلگرام انجام دهند. به ترتیب از تلگرام و اینسـتاگرام ٥٠/٤٨ و ٦٢/٣٨ در صـد از جامعه نمونه خرید فاقد مشـکل داشتند. بیشترین مشکلات خریدها به ترتیب از نوع عدم تطابق محصول با عکس ، کیفیت پایین محصول و مشکل سایز گزارش شد. در زمینه فروش نیز تاثیر ٥ عامل محصول ، قیمت ، تعامل ، تبلیغات و اعتماد بر میزان فروش در اینستاگرام و تلگرام تائید شــد هم چنین به ترتیب عامل های تبلیغات ، تعامل قیمت ، محصــول و اعتماد بیشــترین تا کمترین تاثیر را در میزان فروش در اینستاگرام و تلگرام داشتند. با یک دید مقایسه ای و با توجه به آمار پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کاربران علاقه بیشتری به خرید از طریق اینستاگرام نشان داده اند. این امر را میتوان به دلایلی از قبیل فیلترینگ تلگرام ، جذابیت بصری و تنوع خدمات بیشتر اینستاگرام و فعالیت بیشتر پیج های فروش در فضای اینستاگرام نسبت به تلگرام مربوط دانست . بالاترین تاثیر بین عوامل مربوط به تبلیغات و تعامل با مخاطبان بود لذا میتوان اذعان داشت که تمامی فروشنده های پیج و کانال های تلگرامی و اینستاگرامی جهت پیشرفت درفروش و بازاریابی باید علاوه بر تبلیغات ، به بهبود تعامل با مخاطبان و دنبال کننده هایشان توجه ویژه ای داشته باشند. در انتها پیشنهاد میشود پژوهش های مشابه به تفکیک اصناف و در مدیاهای دیگر و سایر نقاط کشور نیز در تکمیل نتایج این پژوهش انجام گردد.