خلاصة:
امروزه اصلی ترین مباحثی که در رابطه با مدیریت یک مجموعه مطرح می شود، برنامه ریزی صحیح، نگرش به توسعه، تصمیم درست در شرایط متغیر، رضایت و حفظ کرامت کلیه ذینفعان، تعالی و رسیدن به سطح ناب می باشد. اصل اصلی در اجرای تولید ناب، حذف اتلاف ها در جهت بهبود مستمر عملیات تولید است. با کاهش اتلاف ها، تولید ناب به طور مستمر و پایدار ارزش ویژه ای را به مشتری ارائه می دهد. هدف از مقاله حاضر تعیین مدل ساختاری عوامل موثر در تولید ناب در شرکت ایران خودرو بوده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و در زمره تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و پرسنل بخش معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو تشکیل میدهند که دارای تجربه کاری بالای 5 سال و تحصیلات کارشناسی و بالاتر بوده اند و تعداد آنها 400 نفر بوده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 196 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند که پرسشنامه بین این افراد بصورت تصادفی توزیع گردید. نتایج نشان داده است که مدل ساختاری عوامل تولید ناب در شرکت ایران خودرو از برازش خوبی برخوردار بوده است. در پایان نیز پیشنهاداتی از قبیل تدوین برنامه استراتژیک جهت سازماندهی و رهبری مناسب شرکت درجهت توسعه تولید ناب ارائه گردید.