خلاصة:
در دنیای امروزء با توجه به گستردگی رقابت و پیشرفت های فناوری» باید کارکنان را بر آن داشت. تا بر مهارت های خود بیفزایند. از عقب ماندگی فردی جلوگیری کنند و سبب بقاء و بهبود عملکرد سازمان شوند. در این راستا نیاز به ارتقاء شغلی محسوس است و مسیر ارتقاء شغل میتواندء به افزایش مهارت کارکنان کمک کند.ارتقاء شغلی فرایندی است که در آن رده شغلی کارمندان بهبود یافته و با وظایف. فعالیتها و ارتباطات جدید همراه است. لذا در پژوهش حاضر عواملی که باید توسط سازمانها به منظور ارتقاء کارکنان در نظر گرفته شود با استفاده از مرور ادبیات شناسایی شده و با استفاده از نظرات خبرگان منابع انسانی بر روی مطالعه موردی سازمان مرکز تحقیقات راه» مسکن و شهرسازی با بهره گیری از روش تحلیل سلسله مراتبی وزن دهی انجام گردید. نتایج حاصل نشان داد که مهم ترین عامل برای در نظر گیری ارتقاء شغلی برای کارکنان عامل تحقق اهداف با وزن ۲۳/۴ درصد میباشد. سایر عوامل مهم به ترتیب کیفیت کار با سهم ۱۴/۹ درصد. توانایی فنی و تخصصی با سهم ۱۱/۸ درصد.ء خلاقیت و نوآوری با سهم ۸/۸ درصد» همکاری و تعامل بااسهم ۸/۶ درصد» تلاش و عملکرد با سهم ۸/۲ درصده رفتار و اخلاق حرفه ای با سهم ۸ درصد.ء تعهد سازمانی با سهم ۵/۹٩ درصد. استقلال کاری با سهم ۴/۱ درصد.ء کمیت کار با سهم ۳/۴ درصد و کم اهمیت ترین عامل تحصیلات میباشد و سازمانها باید زمان و هزینه لازم را با توجه به وزن هر یک از شاخصها صرف و هزینه نمایند.