خلاصة:
رهبری از ارکان سازمان و جامعه است. از موضوعات اساسی و مباحث حیاتی نهجالبلاغه که جملگی از مسائل جامعه انسانی محسوب میگردد، مسئله مدیریت و رهبری است. مدیریت و رهبری آموزشی، در بین سایر انواع مدیریتها از جایگاه ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانه ای به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و با بررسی نهج البلاغه، مقالات، کتابها و منابع مختلف به بررسی ویژگیهای مدیریت و رهبری آموزشی از منظر نهج البلاغه پرداخته است. پس از مطالعه و بررسی، نتایج نشان داده است که ویژگیهای مدیریت و رهبری آموزشی امام علی علیهالسلام در راستای تربیت و هدایت انسانها بوده و در واقع حضرت الگویی جامع از ویژگی های یک رهبر آموزشی و به عنوان سرمشقی برای تمام مدیران و رهبران آموزشی معرفی شده است.
ملخص الجهاز:
پس از مطالعه و بررسی، نتایج نشان داده است که ویژگیهای مدیریت و رهبری آموزشی امام علی علیه السلام در راستای تربیت و هدایت انسان ها بوده و در واقع حضرت الگویی جامع از ویژگیهای یک رهبر آموزشی و به عنوان سرمشقی برای تمام مدیران و رهبران آموزشی معرفی شده است .
واژه های کلیدی: مدیریت ، رهبری ، رهبری آموزشی ، نهج البلاغه ، امام علی علیه السلام مقدمه و بیان مسئله از آنجا که نظام ارزشی حاکم بر هر جامعه ، به عنوان کلیدیترین مؤلفه تاثیرگذار بر عملیات مدیریت است ، لذا تدوین اصول و مبانی مدیریت مبتنی بر جهان بینی اسلامی برای مدیران در جهان اسلام و سازمان هایی که خواهان حاکمیت ارزش های اخلاقی و معنوی در سازمان خود هستند، ضروری است .
در سال های اخیر تحقیقات زیادی نیز در موضوع مدیریت و رهبری با رویکرد اسلامی انجام شده است و بررسی آنها نشان میدهد بیشتر محققان از متن شریف نهج البلاغه برای کار خود استفاده نموده اند که میتوان علت اصلی آن را وجود خطبه ها و نامه های ارزشمندی در این موضوع دانست که از امام علی علیه السلام در طول دوران حکومت و رهبری خود بر جامعه اسلامی صادر شده و در نهج البلاغه گردآوری شده است (زمانی و همکاران ، ١٤٠٠: ٥٥- ٥٦).
ویژگیهای استخراج شده برای مدیریت آموزشی از نهج البلاغه و فرمایشات امام علی علیه السلام در زمینه برنامه ریزی آموزشی و درسی که یک مدیر آموزشی میبایست : کارها را بر اساس مهم ترین امور اولویت بندی کند.