خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت اخلاق مدار معلمان با پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. این تحقیق از لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها یک تحقیق کمی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر تویسرکان که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل هستند، بود. نمونه آماری این تحقیق براساس جدول مورگان و کرجسی به شیوه خوشهای چند مرحلهای به تعداد 303 نفر انتخاب شد. مدیریت اخلاق مدار معلم توسط پرسشنامه قدیمی (1399) با 5 زیرمقیاس و 20 سوال، پیشرفت تحصیلی توسط پرسشنامه 60 سوالی ساعتچی و کامکاری (1395) و خودتنظیمی در پژوهش حاضر با پرسشنامه 14 سوالی بوفارد (1995) سنجیده شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین مدیریت اخلاق مدار معلمان با پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانش آموزان ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد.
This research was conducted with the aim of investigating the relationship between teachers' ethical management and the academic progress and self-regulation of elementary school students. In terms of method, this research was part of descriptive research of correlation type and in terms of data collection method, it was a quantitative research. The statistical population of this research included all the teachers and students of the fifth and sixth grades of Tuisarkan city who are studying in the academic year 1400-1401. The statistical sample of this research was selected based on Morgan and Karjesi's table in a multi-stage cluster method with the number of 303 people. The teacher's ethical management was measured by the old questionnaire (2019) with 5 subscales and 20 questions, academic progress was measured by Saatchi and Kamkari's 60-question questionnaire (2015) and self-regulation in the present study was measured by Bouffard's (1995) 14-question questionnaire. The results of the research indicated that there is a significant relationship between the ethical management of teachers and the academic progress and self-regulation of elementary students.