خلاصة:
این پژوهش ب ا هدف آشنایی با ارزشیابی تکوین ی و اصول آن جهت استفاد ه صحیح معلمی ن و آموزگاران و ب ه روز شد ن روش ها ی ارزشیابی آنها شکل گرفته است. روش پژوهش مرور ی بوده و سعی شده است از منابع معتبر و معروف استفاده شود. طی این پژوهش ابتدا به تعاریفی از مفهوم ارزشیابی تکوینی اشاره شده است و سپس موارد ی همچون اهداف، مراحل، اصول و قواعد و روند ارزشیابی تکوینی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها ی پژوهش نشان میدهد که ارزشیابی تکوینی به عنوان یک روش ارزشیابی موثر و ثابت شده نکات و اصولی را دارد که باید طی انجام این نوع از ارزشیابی ب ه انتوجه کرد. این نکا ت شامل: هدف مشخص، معیارها ی ارزشیابی، برخورد سازنده، تشویق، مشارکت دان ش آموزان و مستمر بودن است.