خلاصة:
دانش آموزان بخش مهمی از روز خود را در محیط مدرسه سپری میکنند. بنابراین یکی از عوامل مهم و اثر بخش در مسیر آموزش مطلوب، توجه به گرافیک محیطی مدرسه است که می تواند در نوع تفکر، احساس و عملکرد دانش آموزان تاثیرگزار باشد. این تاثیر می تواند کوتاه باشد و عملکرد همیشگی دانش آموز را تحت تاثیر قرار ندهد و یا عمیق صورت گیرد و ایجاد معنایی نو و تازه کند که در این صورت روند آموزشی و عملکردی متفاوتی در زندگی دانش آموز خلق می شود، این حالت در راستای گرافیک تعاملی قرار می گیرد و اثر این تغییر بهتر و موثرتر خواهد بود. پژوهش حاضر، در پی پاسخ به این پرسش است که انتقال پیام از راه گرافیک تعاملی در جهت تولید معنا و در نحوه تفکر و اقدام از جانب دانش آموزان، چگونه است؟ و بر این موضوع تاکید میکند، فرضیهای را پیش ببرد که گرافیک محیطی مدارس با رویکرد تعاملی می تواند حامل معناهای متفاوتی باشد که در آموزش و نحوه عملکرد دانش آموزان، میسر به نظر میرسد. در این پژوهش، به شیوه توصیفی-تحلیلی، مفاهیم چگونگی انتقال اثر بخش پیام با تحلیل نشانه شناسی در بستر گرافیک تعاملی مورد بررسی قرار میگیرد؛ به نظر میرسد گرافیک محیطی تعاملی میتواند در آموزش اثر بخش، نحوه تفکر و عملکرد موثر دانش آموزان مفید واقع شود و فضایی مطلوب جهت مشاهده، کشف، تجربه و یادگیری را برای دانش آموزان فراهم کند.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش، به شیوه توصیفی-تحلیلی، مفاهیم چگونگی انتقال اثر بخش پیام با تحلیل نشانه شناسی در بستر گرافیک تعاملی مورد بررسی قرار میگیرد؛ به نظر میرسد گرافیک محیطی تعاملی میتواند در آموزش اثر بخش، نحوه تفکر و عملکرد موثر دانش آموزان مفید واقع شود و فضایی مطلوب جهت مشاهده، کشف، تجربه و یادگیری را برای دانش آموزان فراهم کند.
آموزش یکی از مهمترین مباحث در گرافیک محیطی است که تاثیری مستقیم و یا غیر مستقیم روی مخاطب ایجاد میکند این موضوع می تواند آنی یا بهصورت تدریجی صورت گیرد و در امر آموزش برای انتقال مطلوب اهداف آموزش و پرورش می توان از محیط مدارس به بهترین وجه، بهره گرفت.
این موضوع مسائلی را برای ما روشن می سازد که با توجه به نظریات فیسک و رویکرد نشانه شناسی چگونه می توانیم با توجه به پیش زمینه های فرهنگی مخاطب در بستر گرافیک محیطی به نحوی موثر عمل کنیم تا در نحوه تفکر و عملکرد دانش آموزان در محیط مدارس به نحوی هدفمند تاثیرگزار باشیم.
با توجه به موارد ذکرشده این موضوع مهم است که تعامل به چه صورتی در محیط مدرسه انجام پذیرد؟ به طور کلی ارتباط و ایجاد تعامل شــامل گستره وســیعی اعــم از ورزشی و آموزشی است؛ درگیر کــردن مخاطب از راههای گوناگون و با دگرگونیهایی که در دنیای معاصر حاصل شده است، مطمئنا میتواند به صورت موثرتر، انتقال آموزش موثر در مدارس را حاصل کند.