خلاصة:
امروزه تغییر و تحولات چشمگیر دنیای کسب و کار زمینه بروز نگرشهای جدید را فراهم ساخته است. با توجه به اهمیت روز افزون مسئله حمایت از محیط زیست، سازمانها در تلاشاند ضمن پاسخگویی نیازهای مشتریان، به نگرش جدیدی تحت عنوان مدیریت زنجیره نیز، توجه داشته باشند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر مدیریت زنجیره تامین سبز بر نوآوری در کسب و کار میباشد. جمعآوری دادهها در میان 384 نفر از مدیران ارشد شرکتهای واردات و صادرات در استان تهران میباشد. پس از جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه در تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. همچنین دادههای دریافتی نیز با به کارگیری تکنیک مدل معادلات ساختاری، آلفای کرونباخ، آمار توصیفی، تحلیل عاملی، روایی صوری و روایی سازه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش از حیث هدف کاربردی است. و از حیث نحوهی گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی میباشد
ملخص الجهاز:
امروزه تضمین توسعه پایدار هر کشور منوط به حفظ و استفاده بهینه از منابع محدود و غیر قابل جایگزین در آن کشور شده است و اقدامات گوناگونی برای مواجهه با این مساله توسط دولتها از جمله اعمال قوانین و اصول سبز مانند استفاده از موادخام سازگار با محیط زیست در مراکز تولیدی و صنعتی، کاهش استفاده از منابع انرژی فسیلی و نفتی، بازیابی کاغذها و استفاده مجدد ضایعات در شرکتها و سازمانهای بخش دولتی و خصوصی انجام گرفته است(ملازاده یزدانی، 1394).
مدیریت زنجیره تامین سبز تاثیر شایان توجهی بر محیط زیست دارد که اساس آن بر یکپارچگی مدیریت محیط زیست و مدیریت زنجیره تامین برای کنترل آثار زیست محیطی در چرخه عمر محصول به وسیله تسهیم اطلاعات و هماهنگی و همکاری تمام زنجیره تامین است(فیض، زارعی، 1399) علاوه بر شیوههای مدیریت منابع انسانی سبز، شیوههای دیگر زیستمحیطی مانند مدیریت زنجیره تأمین سبز و نوآوری سبز برای سازمانهای تجاری مفید محسوب میشوند تا بتوانند به فعالیت های سبزتری دست یابند (سمن و همکاران، 2019)در حقیقت، مدیریت زنجیره تأمین سبز که تلاشی برای پایداری محیط زیست است، میتواند به افزایش سهم بازار و سودآوری کمک کنند.
پایایی سازههای سنجش متغیرهای مکنون متغیرها پایایی ترکیبی آلفای کرونباخ واریانس استخراج شده همکاری با مشتری 0/883 0/822 0/655 طراحی زیست محیطی 0/907 0/876 0/662 انطباق سبز 0/853 0/770 0/600 بازاریابی سبز 0/906 0/875 0/619 خرید سبز 0/964 0/955 0/817 مدیریت محیط زیستی داخلی 0/847 0/778 0/581 بازیابی سرمایه گذاری 0/927 0/895 0/762 لجستیک معکوس 0/919 0/891 0/695 نوآوری 0/941 0/925 0/729 نتایج آزمون همبستگی (جدول 2)، وجود همبستگی متغیرهای تحقیق را نشان میدهد.