خلاصة:
یکی از مسائل دانش آموزان دوره ابتدایی ، مشکل رشد نا کافی مهارت های اجتماعی است. این مشکلات می تواند بر تربیت افرادی با شخصیت و رشد یافته در ابعاد مختلف و کسب موقعیت های شغلی در آینده تاثیر بگذارد. لذا توجه ویژه به این مسئله می تواند کمک بزرگی به رشد اجتماعی دانش آموزان داشته باشد. این مطالعه یک اقدام پژوهی است. که با هدف رشد و بهبودی مهارت اجتماعی دانش آموزان پایه ششم دبستان دخترانه کوثر، شهرستان خرمشهر، اجرا شده است . ابتدا با استفاده از روش مشاهده مستقیم و مصاحبه از دانش آموزان و والدین آن ها ، فهرستی از تعاملات رفتاری دانش آموزان تهیه گردید. رفتارهایی که نیاز به هدایت در مسیر درست می باشند.
مشخص گردید با اجرای روش های تدریس فعال ، مشارکت حداکثری دانش آموزان در امر یادگیری و دریافت بازخورد ، بعد از انجام مراحل ذکر شده شکل گیری صحیح رفتار دانش آموزان صورت گرفت . و دانش آموزان رفتارهای اجتماع مناسب را در خود توسعه دادند. و این بدین معنی بود که دانش آموزان توانستند مهارت های اجتماعی را بشناسند و آن ها را در موقعیت های مختلف به درستی به کار گیرند.
ملخص الجهاز:
بیان مسئله با توجه به موضوع پژوهش ، مسئله ای که مطرح شده این است که چگونگی ایجاد رغبت و انگیزه در دانش آموزان برای مشارکت در فعالیت های گروهی و بهره گیری از توانایی و خلاقیت خود در انجام فعالیت ها آموزشی.
(گرشام،1991) اصلی که باید همیشه مورد توجه معلمان و مربیان قرار گیرد این است که با پیشرفت تمدن و فرهنگ رشد اجتماعی دانش آموزان را در قالب تحقیق دو هدف آموزش مهارت های اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی برنامه ریزی کنند.
این نیز از طریق پذیرش مسئولیت به اندازه توانایی های افراد امکان پذیر نخواهد بود و باید زمینه ی لازم برای رشد اجتماعی صحیح دانش آموزان و کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان فراهم شود.
در پژوهشی که توسط اماندا و همکاران ( 2008 ) انجام شد یافته ها نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی باعث سازگاری اجتماعی بیشتر می شود هدف پژوهش مشخص کردن روش های توسعه و رشد مهارت های اجتماعی در دانش آموزان پایه ششم روش: روش پژوهش ، توصیفی از نوع زمینه یابی است.
کجا ؟ در مدرسه که در آن مشغول به تحصیل هستند ارائه راه حل موقتی گروهبندی دانش آموزان بر اساس انتخاب خود بهره وری از روش های تدریس فعال انجام تحقیقات علمی و ارائه در کلاس بررسی فعالیت های دانش آموزان و دادن بازخورد مناسب تقویت عادت بخشیدن ، سهیم شدن ، بازی و همفکری اجرای طرح و نظارت بر آن 1.